
820 THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com

STATEMENT

STATEMENT

COMMENTARY

A statement by the editors of The Lancet
On February 18, 2004, serious allegations of research
misconduct concerning an article by Dr Andrew Wakefield
and colleagues published in The Lancet in February, 1998,1

were brought to the attention of senior editorial staff of the
journal.

The allegations are:
(1) That, contrary to a statement in the Lancet paper, ethics
approval for the investigations conducted on the children
reported in the study, some of them highly invasive (eg,
lumbar puncture), had not been given.
(2) That the study reported in The Lancet was completed
under the cover of ethics approval for an entirely different study
of 25 children with “A new paediatric syndrome: enteritis and
disintegrative disorder following measles/rubella vaccination”.
(3) That, contrary to the statement in the Lancet paper that
children were “consecutively referred to the department of
paediatric gastroenterology” at the Royal Free Hospital and
School of Medicine, children were invited to participate in
the study by Dr Andrew Wakefield and Professor John
Walker-Smith, thus biasing the selection of children in favour
of families reporting an association between their child’s
illness and the MMR vaccine.
(4) That the children who were reported in the Lancet study
were also part of a Legal Aid Board funded pilot project, led by
Dr Wakefield—a pilot project with the aim of investigating the
grounds for pursuing a multi-party legal action on behalf of
parents of allegedly vaccine-damaged children, the existence of
which was not disclosed to the editors of The Lancet.
(5) That the results eventually reported in the 1998 Lancet
paper were passed to lawyers and used to justify the multi-
party legal action prior to publication, a fact that was not
disclosed to the editors of The Lancet.
(6) That Dr Wakefield received £55 000 from the Legal Aid
Board to conduct this pilot project and that, since there was a
substantial overlap of children in both the Legal Aid Board
funded pilot project and the Lancet paper, this was a financial
conflict of interest that should have been declared to the
editors and was not.2

The editors of The Lancet have seen and reviewed the
documentary evidence available in support of these
allegations. In acting on this information we have followed
the guidelines on dealing with alleged misconduct as set out
by the UK Committee on Publication Ethics, on which
representatives of The Lancet sit.3 We have presented this
evidence to the senior authors of the 1998 Lancet paper
(Dr Wakefield, Professor John Walker-Smith, Dr Peter
Harvey, and Dr Simon Murch) in order to seek their
responses. Dr Richard Horton, Editor of The Lancet, has also
shared this information with Professor Humphrey Hodgson,
vice-Dean and campus director of the Royal Free and
University College Medical School, London, the institution
at which the original work took place. 

With this notice are accompanying statements from
Dr Murch, Professor Walker-Smith, and Dr Wakefield,
answering the allegations of research and publication
misconduct, together with a statement from the Royal Free
and University College Medical School.

Given these four statements, together with an evaluation of
the available documents, we consider that:

Allegation 1
The evidence we have seen indicates that ethics committee
approval was given for data collection from clinically
indicated investigations in the children with an initially
undiagnosed illness and who were described in the 1998
Lancet paper. This illness was at first believed to be enteritis
combined with a disintegrative disorder. Subsequent
detailed clinical investigations eventually showed this
condition to be the syndrome finally reported in The Lancet.
This course of events was not described in full in the Lancet
paper, although the similarity of the behavioural changes
with those of a disintegrative psychosis (Heller’s disease)
were commented on in the discussion section of the 1998
Lancet paper. In summary, the evidence does not support
this allegation.

Allegation 2
As described under Allegation 1, detailed clinically
appropriate investigations led to a re-evaluation of the initial
diagnosis of these children, as set out in protocol 172-96. 
The evidence we have seen indicates that there was no
attempt by investigators to conduct the study of children
reported in The Lancet in 1998 under cover of an entirely
different investigation. In sum, the evidence does not support
this allegation.

Allegation 3
Professor Walker-Smith notes that although the referral
pattern was unusual—direct contact by patients with
Dr Wakefield leading to referral to the Royal Free—the
children were indeed consecutively referred. He reports that
to the best of his recollection he did not invite any children to
participate in the study. Thus, as far as the facts can be
ascertained by a review of the case notes and from memory,
children reported in the 1998 Lancet paper were
consecutively referred to the Royal Free and were not
deliberately sought by the authors for inclusion in their study
based on parents’ beliefs about an association between their
child’s illness and the MMR vaccine.

Allegations 4–6
Dr Wakefield had two roles in this work. First, he was the
lead investigator of a Royal Free study into the nature of a
new syndrome with bowel and psychiatric symptoms.
Second, he was commissioned through a lawyer to undertake
virological investigations as part of a study funded by the
Legal Aid Board. At the time of submission and eventual
publication of his 1998 Lancet paper, this second study had
not been disclosed to the editors of The Lancet and his co-
authors. We judge that it should have been so disclosed,
irrespective of the number of children overlapping between
the pilot project funded by the Legal Aid Board and the
Lancet paper. Such a disclosure would have provided
important information to editors and peer reviewers about
the context in which this work was taking place—a context
that would have been vital in making a final decision about
publication. We believe that our conflict of interest guidelines
at the time should have triggered such a disclosure, including
the fact that a significant minority of the children described in

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.



THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com 821

STATEMENT

the Lancet paper were also part of the Legal Aid Board
funded pilot project. These guidelines stated that: “The
conflict of interest test is a simple one. Is there anything . . .
that would embarrass you if it were to emerge after
publication and you had not declared it?”

The difficulty of adopting a dual role as a clinical
investigator and as a participant in an evaluation on behalf of
the Legal Aid Board is revealed in Dr Wakefield’s response to
Allegation 5. Although it may be correct that “this [Lancet]
publication . . . added nothing further to the issue of
causation than that that was already well known to the
lawyers”, the perception of a potential conflict of interest
remains. Editors and reviewers should have had an
opportunity to take his dual role into consideration when
assessing this paper for publication.

Finally, although the Legal Aid Board funding referred to a
different aspect of Dr Wakefield’s work from that reported 
in The Lancet, the perception of a conflict of interest
nevertheless remains. This funding source should, we judge,
have been disclosed to the editors of the journal.

Summary
The first three allegations of alleged research misconduct
have been answered by clarifications provided by the senior
authors of this work. The wording in the published paper
regarding Ethical Practice Committee approval and patient
referral was accurate, yet at the same time summarised
obviously lengthy and complex institutional and clinical
review and referral procedures. In the light of the public
controversy surrounding this work and the allegations made
to us, one could argue that more explanation could and
should have been provided in the original paper. Although,
with hindsight, this seems a reasonable criticism, all research
papers published by all journals are inevitably concise
accounts of often complicated research protocols. We do not
judge that there was any intention to conceal information or
deceive editors, reviewers, or readers about the ethical
justification for this work and the nature of patient referral.
We are pleased to have had the opportunity to clarify the
scientific record over the matters raised by these serious
allegations. 

We regret that aspects of funding for parallel and related
work and the existence of ongoing litigation that had been
known during clinical evaluation of the children reported in
the 1998 Lancet paper were not disclosed to editors. We also
regret that the overlap between children in the Lancet paper
and in the Legal Aid Board funded pilot project was not
revealed to us. We judge that all this information would have
been material to our decision-making about the paper’s
suitability, credibility, and validity for publication.

In considering what sanctions The Lancet should apply, the
COPE guidelines3 give eight options in a ranked order of
severity. Given the public-health importance of MMR
vaccination, together with the public interest in this issue, we
have decided to pursue a course of full disclosure and
transparency concerning these allegations, the authors’
responses, the institution’s judgment, and our evaluation.

Richard Horton
Editor, The Lancet, 32 Jamestown Road, London NW1 7BY, UK
(e-mail: richard.horton@lancet.com)

1 Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, et al. Ileal-lymphoid-nodular
hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder
in children. Lancet 1998; 351: 637–41.

2 In 1998, The Lancet required that: “The Editor needs to be 
informed [of any conflicts of interest] and will discuss with you [the
authors] whether or not disclosure in the journal is necessary. All
sources of funding must be disclosed, as an acknowledgment in the
text.”

3 See http://www.publicationethics.org.uk/cope1999/gpp/dealing.phtml.

A statement by Dr Simon Murch

These allegations concerning our 1998 study are extremely
serious, and clearly require immediate clarification.
I welcome the opportunity to do so. My comment relates to
the alleged lack of Ethical Practices Committee approval.
I refute the allegation absolutely on the basis of extensive
documentary evidence.

The protocol for the 1998 Lancet paper was submitted on
September 16, 1996, to what was then termed the Ethical
Practices Sub-Committee. It was entitled “A new paediatric
syndrome: enteritis and disintegrative disorder following
measles/rubella vaccine”. It was signed by Andrew Wakefield
as lead investigator. Named consultants were John Walker-
Smith and myself, with signed collaborators Peter Harvey, for
the department of neurology, and Mark Berelowitz, for the
department of child psychiatry. The application was initiated
due to findings at colonoscopy of two children with
behavioural disorders, which would now be classified within
the autistic spectrum, and a history of chronic gastrointestinal
symptoms, and recognition of a broadly similar clinical
history among other referred patients. Specifically, for several
years previously we had looked after an autistic child with
severe ulcerative colitis who eventually required colectomy
(not included in the study), and the second child
colonoscoped (on September 2, 1996) had ileitis of sufficient
extent that a diagnosis of probable Crohn’s disease was made.
Following this diagnosis, the child had been entered in good
faith by our inflammatory bowel diseases fellow into an
ongoing (ethically approved) study of polymeric enteral
nutrition. He had already made remarkable symptomatic
improvement, including apparent cognitive advance. We,
thus, appeared to be dealing with a condition of significant
severity, and had seen clinical improvement unprecedented
in this child’s history. News of this improvement was rapidly
disseminated among parents of autistic children, which I
believe led to many further referrals. This child was included
in the study, with additional investigations performed after
ethics approval was obtained.

The title of this submitted application is a point of
contention, and should be clarified. Having taken initial
advice from our psychiatric colleagues on the basis of referral
letters, it was considered that these children demonstrated a
form of autism called disintegrative disorder (Heller’s
disease). After full psychiatric assessment of each child seen,
it was later concluded that the more accurate description for
the submitted paper should be pervasive developmental
disorder. Our working title for these cases had, however,
remained disintegrative disorder, while some parents referred
to their child as autistic, and others did not. The whole area
of nomenclature in autistic spectrum disorders was notably
difficult at that stage. As we saw more patients, we moved
towards a more inclusive label of autism, which was used in
subsequent correspondence after February, 1998, to the
Ethical Practices Committee. Measles and rubella were
singled out in the application since these conditions, but not
mumps, had been linked to autism in previous isolated
reports. 

This application (172-96) was for permission for in-depth
analysis of 25 patients, referred either by general practitioners
or the vitamin B12 unit at the Chelsea and Westminster
Hospital, who had been studying B12 absorption in children
with regressive neurological disorders. The selection criteria
explicit in this application were the presence of disintegrative
disorder, symptoms and signs suggestive of gastrointestinal
disease, and parental request for investigation. All patients
reported met these criteria. The consultant paediatricians
responsible for the children’s care decided on the
investigations, although advice was taken from colleagues at

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.



822 THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com

STATEMENT

other centres. We determined that these investigations were
required clinically, not only to characterise gut inflammation
but also to exclude primary neurological diseases. We had in
particular taken advice for the neurological investigations,
since some of the referrals appeared to have suffered an
encephalitic illness, and specifically the inclusion of lumbar
puncture was suggested to us as important for assay of
cerebrospinal fluid lactate, to exclude mitochondrial
cytopathies that can cause both neurological regression and
bowel disease. Several of these cases had not been
investigated to exclude a primary cause of their regression,
and we thought it important to ensure that we were not
missing underlying metabolic or genetic abnormality.
Proposed investigations thus included ileocolonoscopy and
upper endoscopy, barium follow-through if ileitis was
identified, lumbar puncture (if sufficient fluid remained after
lactate assay, serology and/or cytokine testing would be
performed), magnetic resonance imaging of the brain to
exclude structural defects, electroencephalography to exclude
covert epilepsy, electrophysiological testing, and a panel of
standard laboratory tests, with isolation of DNA for
complement genotyping, since C4 deficiency had been
reported to be an association. 

The protocol was referred back at first submission in
November, 1996, with clarifications and amendments
suggested, and was approved in December, 1996. This
protocol formed the basis for all children investigated in the
1998 Lancet paper, and all were investigated. We had no idea
at the time of our Ethical Practices Committee application
that lymphoid hyperplasia would prove so common, although
it was a prominent part of the final report. 

It is important to document where the protocol differed
from the submission. First, neither I nor my fellow
endoscopist, Mike Thomson, eventually considered it
justified to perform upper gastrointestinal endoscopy in most
patients—there was then no published evidence of upper
gastrointestinal pathology, and we were performing these
procedures under sedation, as was then our practice. Getting
the precise level of sedation is not easy in children with such
behavioural difficulties, and we felt this was not appropriate
at that time, although our policy altered in later years.
Second, in the event, we did not continue with this extended
protocol for the full 25 patients, again because of the clinical
concerns of myself and my colleagues, since we had found no
evidence of underlying metabolic abnormality in any case and
did not consider that lumbar puncture of further cases was
indicated. Other children subsequently seen were thus not
subjected to this extended protocol, and investigated by
testing of inflammatory markers and abdominal X-ray, with
endoscopies performed if thought clinically indicated, unless
there were clear clinical reasons to perform additional tests.

Following the publication of the initial report,
John Walker-Smith sought guidance from the Ethical
Practices Committee about further investigation of future
cases, stating “I would like formally to request Ethical
Committee approval for our clinical research analysis of these
children who we are continuing to see by clinical need”. In a
letter to the ethics committee, further studies were referred to
under the title “autism and non-specific colitis and Lymphoid
Nodular Hyperplasia” since that was the clinical entity that
the earlier study had defined. This was reviewed on July 22,
1998, and data collection from clinically indicated
investigations was approved. This was for study of
subsequent patients investigated on the basis of
gastrointestinal symptoms and initial assessment, and in no
way relevant to the 1998 Lancet paper, which had been
conducted entirely according to the 1996 approval. Thus,
there was no change in the name of the ethical approval
requested for the 1998 paper, as mistakenly alleged.

A local review initiated by the Royal Free medical school in
July, 1998, confirmed that the application had been fully
considered by the ethics committee, and that assurance had
been given that the investigations were clinically indicated. It
was also apparent that the continuing investigation of those
children had been reviewed by the ethics committee in July,
1998, and appreciated that investigation of children seen after
publication had become less extensive, and usually restricted
to gastroenterological testing as thought clinically appropriate. 

We contended then, and still contend now, that these 
were standard and appropriate gastroenterological and
neurological investigations for the symptoms reported given
the current state of knowledge at that time. Undoubtedly we
now perform endoscopy less frequently, but that is based on
extensive experience. Similarly, a child with coeliac disease in
the 1970s would have had three diagnostic biopsies
compared to the one, or even none, now performed.

Thus, I can confirm that the patients presented in the
Lancet study were investigated in accordance with the ethics
committee approval of December, 1996, and that no attempt
was made to seek retrospective approval. 

Simon Murch 
Senior Lecturer and Consultant in Paediatric Gastroenterology, Centre for
Paediatric Gastroenterology, Royal Free and University College Medical
School, London NW3 2PF, UK
(e-mail: s.murch@rfc.ucl.ac.uk)

A statement by Professor John Walker-
Smith

I deny the allegation that there was systematic bias in the
pattern of referral for the children in the 1998 Lancet paper.
No children were invited to participate in the study.

Upon review of the Centre for Paediatric  Gastroenterology,
Royal Free Hospital, work book entitled “Biopsies VI 4/9/95
to 21/7/97”, we confirm that the children who were reported
in the Lancet paper of 1998 were the first 12 children
consecutively referred to the university department of
paediatric gastroenterology with autism and related disorders,
who had gastrointestinal symptoms requiring ileo-
colonoscopy to exclude chronic bowel inflammation. These
children were referred to me at the university department of
paediatric gastroenterology at the Royal Free Hospital from
July 25, 1996, to February 24, 1997—one being referred
from the island of Jersey and one from the USA. By the time
the paper was accepted for publication, as mentioned in an
appendix to the Lancet paper, up to January 28, 1998, a
further 40 children had been so investigated, 39 with the
syndrome reported in the paper. The children were all
investigated specifically and exclusively by clinical need to
determine whether bowel inflammation was present that
could then be appropriately treated.

These children were referred to the Royal Free by their
general practitioner (ten cases) or consultant paediatrician
(two cases). Some parents had heard of Dr Wakefield’s
previous work on inflammatory bowel disease and specifically
requested referral, but the channel of referral was always as
described above. However, the pattern of referral was often
that the parents of the children approached Dr Wakefield
directly knowing of his work, frequently by telephone. In the
case of one patient, in whom it has been alleged that
I contacted a consultant in order for a referral to be made, he
had been asked by the parents of this child to contact me to
explain what investigations were available at the Royal Free
for children with autism and bowel problems. To the best of
my recollection, I did not invite any children to participate in
our study.

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.



THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com 823

STATEMENT

None of the children at the time of the referral was known
by the team of paediatric gastroenterologists who cared for
and investigated these children to be involved in a pilot
project commissioned by the Legal Aid Board. At the time of
consultation, I was aware that some parents were engaged in
legal proceedings. Review of the clinical notes of the
12 children in the 1998 Lancet paper indicate that we had
become aware at the time of publication that one child was
involved in litigation proceedings against the vaccine
manufacturers.

John Walker-Smith 
Emeritus Professor of Paediatric Gastroenterology, Wellcome Trust Centre
for History of Medicine at University College London, London NW1 1AD, UK
(e-mail: johnwalker_smith@hotmail.com)

A statement by Dr Andrew Wakefield

Allegation 4 completely misrepresents the facts. These were
two quite distinct issues; the first a clinical report of 12 cases
and the second, a hypothesis-testing laboratory study to
examine for the presence or absence of measles virus in
autistic children when compared with appropriate controls.

A minority of the children described in the 1998 Lancet
report were part of the second study that was funded in part
by the Legal Aid Board (later to become the Legal Services
Commission). The relationship of these two distinct studies
to the legal status of the relevant children is set out below.
Professor Walker-Smith has already described the basis for
the referral of these children according to clinical need. 

At the time that the children reported in the 1998 Lancet
paper were referred to Professor Walker-Smith for
investigation of their gastrointestinal symptoms—the time
material to their sequential investigation and subsequent
inclusion in the report—none of the 12 reported children was
in fact legally aided, ie, in receipt of legal aid certificates and
therefore legal aid funding. 

Whether parents perceived an association with MMR
vaccine or not, whether parents had approached lawyers with
the intent to seek legal redress, or whether children were in
receipt of legal aid funding or not, had no bearing whatsoever
on their selection for clinical investigation or inclusion in the
Lancet report. Since these allegations were made I have
returned to parents (and where appropriate their current
lawyers) to determine these facts. At the time the children
underwent ileo-colonoscopy (ie, the time at which their
pathology, as reported in The Lancet in 1998, was detected
and reported by endoscopists and histopathologists), one
child had been granted a legal aid certificate. The authors had
no knowledge of this fact until now. 

In support of this and in view of these allegations, parents of
children in the 1998 Lancet report have provided a written
signed statement that (i) they contacted me for help given
their child’s gastrointestinal symptoms, (ii) their referral to the
department of paediatric gastroenterology at the Royal Free
was through their child’s doctor, (iii) that at no time did
I encourage them to seek legal redress through the courts in
the MMR class action, and (iv) that their child formed part of
the initial study of 12 children reported in The Lancet in 1998.

Independently, I was commissioned through a solicitor,
Richard Barr, to undertake quite separate virological studies
on ten children. This is entirely in line with other university-
based studies that have been similarly funded by the Legal
Services Commission, and reported, for example, in the
BMJ.1 The list of children provided to me by Richard Barr
was based on his knowledge of an overlap between patients
referred to the Royal Free and those whose parents had made
contact with Richard Barr. I could not have constructed such

a list since I had no knowledge of the litigation cohort or the
legal status of children within this cohort. I was specifically
concerned with addressing the scientific question in relation
to measles virus—a perfectly legitimate question in view of
the nature of the intestinal disease and the sequence of events
in the children. Measles virus infection of the intestine is a
specific interest of mine. 

Once again, it is important to emphasise that I had no
specific knowledge of the legal status of the ten children on
the list other than as described above. Investigations, in light
of the current allegations, indicate that four of these children
(exact number to be confirmed by Richard Barr) were among
those reported in the 1998 Lancet paper. The virological
studies on these children have been submitted for
publication. If and when these studies are finally published,
due acknowledgment will be made of all sources of funding,
including that from the Legal Services Commission. 

Allegation 5 is an inaccurate misrepresentation of the facts.
The results eventually reported in the 1998 Lancet paper were
in the public domain long before their publication in
February, 1998, having been presented at several national
and international scientific meetings. They were readily
available for interested parties to scrutinise and interpret as
they saw fit. The findings were not actively made available to
the media until after publication but, other than this, there
was no attempt to conceal these data. 

Such was the level of concern from the clinical and
scientific team at the findings in this group of children with a
similar history and an apparently novel bowel pathology, that
I and Professor Walker-Smith reported them to a meeting in
October, 1997, convened by the Hon Tessa Jowell MP, then
Minister of Health, attended by the Chief Medical Officer Sir
Kenneth Calman and other officials from the Department of
Health in the presence of Richard Barr of Dawbarns
solicitors, and representatives of interested parent groups.
Barr, for his part, was in attendance as a lawyer, responsibly
concerned by the sheer numbers of parents reporting, to him,
developmental regression and gastrointestinal symptoms in
their children following MMR vaccination. 

It is important to emphasise that the only aspect of the
1998 Lancet paper that could have been used to justify a
multi-party action, as in the foregoing accusation, is the
parents’ perception of a temporal relationship between MMR
vaccine exposure and onset of symptoms. This perception
was well known to the lawyers long before we were even
aware of the role of the lawyers, or the proposed multi-party
action, and certainly long before our publication in The
Lancet in 1998. This publication alone added nothing further
to the issue of causation than that which was already well
known to the lawyers. The accusation is therefore specious.
My own report to the Legal Services Commission on this
matter was served in 1999. 

With respect to allegation 6, as has been indicated above,
these were two separate matters. One, a report of clinical
investigations, and the other, a study commissioned quite
independently through Richard Barr. The latter study was
designed in order to explore the issue of possible causation.
These studies were concerned with viral detection in the
diseased intestinal tissues of ten potentially affected children.
This approach is entirely in line with other university-based
studies that have been similarly funded by the Legal Services
Commission, and reported in the BMJ.1 Funds received from
the Legal Aid Board were paid into, and properly
administered through, a research account with the special
trustees of the Royal Free Hampstead NHS Trust. 

I have stated above that the origin of the list of children was
provided to me by Richard Barr. My involvement was limited
to the legitimate concern: was measles virus present in the
intestinal tissue of these children? 

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.



824 THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com

STATEMENT

As outlined above, I can confirm that publication of the
relevant virological studies is still awaited. An interim
submission of a report of this study (rejected) contained an
explicit acknowledgment of the Legal Aid funding; this will
be made available as necessary. 

If and when the relevant virological studies are finally
published, due acknowledgment will be made of all sources
of funding, including that from the Legal Services
Commission. 

For none of these or any subsequent children has legal
status influenced the need for investigation or the
interpretation of the findings. Where it is known that children
are in receipt of legal aid certificates or where studies receive
funding from the Legal Services Commission, this will be
included in any relevant publication. 

The clinical and pathological findings in these children
stand as reported. They have now been confirmed
independently by reputable physicians and pathologists. On
the basis of the molecular detection of measles virus in the
diseased intestine of these children this issue, too, merits
further study. 

I regret the difficulties that this issue has caused my
colleagues over the last week and I am grateful to them for
their advice and support. I am enormously grateful for the
timely manner in which Richard Horton has dealt with this
issue and for his clarification of the issues surrounding
perception and reality where conflict of interest may be
concerned.

My colleagues and I have acted at all times in the best
medical interests of these children and will continue to do so.

Andrew Wakefield
(e-mail: Wakersa@aol.com)

1 Altmann P, Cunningham J, Dhanesha U, Ballard M, 
Thompson J, Marsh F. Disturbance of cerebral function in 
people exposed to drinking water contaminated with aluminium
sulphate: retrospective study of the Camelford water incident. 
BMJ 1999; 319: 807–11.

A statement by The Royal Free and
University College Medical School and
The Royal Free Hampstead NHS Trust

We are entirely satisfied that the investigations performed on
the children reported in the Lancet paper had been subjected
to appropriate and rigorous ethical scrutiny. Because the
nature of the condition affecting child behaviour and
gastroenterological symptoms was unknown and required
elucidation, the investigation of these children was properly
submitted to and fully discussed by the Ethical Practices
Committee at the Royal Free Hampstead in 1996.
Specifically, that committee was a sub-committee of the then
Camden and Islington Health Authority Research Ethics
Committee (subsequently incorporated into the new Central
Office for Research Ethics Committee arrangements) whose
decisions were independent of the university and hospital.
The committee, after clarifying a number of issues including
that the children’s investigations were defined by the clinical
symptomatology and diagnostic requirements, and having
taken expert advice, approved the protocol submitted. 

The clinical management and investigation of these
children was performed at the Free by a dedicated team of
consultant paediatric gastroenterologists, in full consultation
with and agreement of the parents of the affected children.
The investigations were those thought appropriate in the light
of the severity of the children’s symptoms according to the
clinician’s judgment at the time. 

Had the advice of the Institutions been sought at the time
concerning conflict of interest, they would undoubtedly have
advised that any potential conflict should be declared, so that
others could judge whether such conflicts were real.

Professor Humphrey Hodgson
Vice-Dean and campus director, Royal Free and University College School
of Medicine, London NW3 2PF, UK
(e-mail: h.hodgson@rfc.ucl.ac.uk)

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.


